28 Maj2019
23 i 24 maja 2019 r. odbyło się ostatnie spotkanie w ramach projektu „Innowacyjne metody nauczania oparte na metodzie rozwiązywania problemów”. W Valašskich Meziříčach zaprezentowane zostały wersje ostateczne 60 WebQuestów, z których od nowego roku szkolnego będą mogli korzystać wszyscy nauczyciele i surdopedagodzy pracujący z młodzieżą z ubytkami słuchu.
Wersje finalne WebQuestów, zgodnie z sugestiami testujących nauczycieli, zostały jeszcze uproszczone. Etap „ugłuchawiania” metody WebQuest dobiegł końca. Z pełną listą tematów WebQuestów, które powstały w ramach projektu, można zapoznać się w tutaj.
Przy okazji warto wspomnieć też o wartości dodanej całego projektu, na którą od samego początku zwracali uwagę partnerzy. Nauczyciele z Polski, Czech i Słowacji podczas spotkań projektowych mogli skonfrontować sposób nauczania i podejście do ucznia. Zwiedzanie obcej szkoły, zwłaszcza w innym kraju, to dla każdego nauczyciela wielka atrakcja. Dlaczego gabinet dyrektora w jednej szkole mieści się na parterze, a nie na I piętrze? Jak to możliwe, że w którymś kraju nie ma lekcji fizyki? Lista zaskoczeń była długa. Dużą sensację wzbudziła też wygodna kanapa w pokoju nauczycielskim w czeskiej szkole, tak inna od twardych krzeseł, do których przyzwyczajeni są nauczyciele. Ciekawym doświadczeniem było też porównanie, na ile poszczególne systemy edukacji są elastyczne i pozwalają na realizację autorskich programów. Wszystko to pootwierało nauczycielom w głowach, że może być inaczej. Te niespieszne, dwudniowe spotkania z czasem na integrację i długie rozmowy zbudowały międzyludzkie zaufanie i zaangażowanie. Bez tego połącznie wiedzy i doświadczeń z trzech krajów nie byłoby po prostu możliwe.
Dziękujemy wszystkim – partnerom, specjalistom zaangażowanym w przygotowanie i testowanie WebQuestów oraz uczniom z Polski, Czech i Słowacji – za entuzjastyczne podejście do projektu!