Streszczenie projektu
Celem projektu jest stworzenie zestawów edukacyjnych, którego głównym narzędziem będą interaktywne i wariantywne filmy przygotowane tak, aby odpowiadały preferowanemu sposobowi kształcenia osób niesłyszących. Nowoczesne zestawy edukacyjne są kompleksowe i komplementarne względem treści kształcenia z jakimi stykają się osoby niesłyszące, z zaburzoną komunikacją językową, afatycy, z zaburzeniami przetwarzania słuchowego, z centralnym uszkodzeniem słuchu w szkołach specjalnych i placówkach integracyjnych, będzie służył wyrównywaniu szans poprzez kształtowanie wielkoobszarowej postawy przedsiębiorczej. Jego zadaniem będzie niwelowanie barier i zapóźnień oraz silne stymulowanie postaw: zaradności,
aktywności, zaangażowania, pomysłowości i kreatywności osób z wadami słuchu.
Korzystanie w czasie zajęć z nowoczesnych pomocy naukowych, oprócz funkcji poznawczotwórczych, ćwiczeniowych, kontrolnych i wychowawczych, spełnia kryteria tzw. nauczania polisensorycznego - wykorzystuje większe ilości zmysłów lub stylów uczenia, co jest szczególnie ważne w edukacji osób z upośledzonymi zmysłami.
Grupami docelowymi są:
- dzieci i młodzież na poziomie nauczania ISCED 2 w Polsce, Czechach i na Słowacji. Program może być skutecznie wykorzystywane w palcówkach szkolnych, domach oraz poza oficjalnym systemem edukacji.
- kadra dydaktyczna – nauczanie, pedagodzy, psychologowie szkolni,
- rodziny osób niesłyszących,
- na etapie upowszechniania - kadra zarządzająca szkołami, nauczyciele, pedagodzy, psychologowie szkolni, organy prowadzące i zarządzające szkołami, decydenci, szkoły wyższe.
Istotą innowacji współpracy ponadnarodowej jest połączenie doświadczeń i wiedzy z 3 krajów (europejska wartość dodana), żeby stworzyć uniwersalny projekt, który dzięki temu będzie bardziej efektywny i skuteczny oraz zostanie upowszechniany na szerszą skalę.
Partnerstwo w projekcie tworzą: Fundacja- projektodawca zestawów edukacyjnych, koordynator wdrożenia, ponadregionalny lider innowacji w edukacji oraz praktycy nauczania- dwie szkoły specjalne dla niesłyszących ze Słowacji i Czech. Partnerstwo od kilku lat, z sukcesami współpracuje w obszarze wskazanym we wniosku, jest zdolne powołać, pod nadzorem Wnioskodawcy Zespół ds.Pracy Intelektualnej, który wypracuje, gwarantując jakość i merytorykę, produkt (30 zestawów edukacyjnych), podlegający następnie przetestowaniu, ocenie skuteczności, ewaluacji do wersji ostatecznej i upowszechnieniu. Dzięki takiemu składowi Partnerstwa zachowana zastanie trwałość zarówno produktowa, jak i oddziaływania.
Etap upowszechnienia przewiduje transfer wypracowanej innowacji do grup interesariuszy projektu z obszaru Polski, Czech i Słowacji: kadry zarządzającej
placówkami kształcącymi, kadry pedagogicznej, wychowawców osób niesłyszących, przedstawicieli organizacji szkoleniowych oraz pozarządowych prowadzącymi edukację/ wsparcie dla osób niesłyszących, przedstawicieli organów prowadzących/ zarządzających placówkami edukacyjnymi, w których uczy się młodzież niesłysząca itp. z ww. krajów.
Transfer ten zostanie przeprowadzony w modelu tzw. technologicznego pchania (technology push). Polega on na opracowaniu innowacji i późniejszej jej praktycznej adaptacji i zastosowaniu dzięki prowadzeniu intensywnych działań promocyjnych, marketingowych i kształtowanie pozytywnego wizerunku innowacji.
Celami towarzyszącymi strategii upowszechniania jest informowanie publiczności o działaniach realizowanych w ramach projektu. Popularyzacja innowacji wiąże się także z kształtowaniem pozytywnego wizerunku Głuchych jako mniejszości językowo-kulturowej. Potencjalni użytkownicy będą poinformowani o zaletach opracowanych produktów, korzyściach, jakie niesie ich wykorzystanie, przewadze nad innymi istniejącymi metodami nauczania.
Przekaz wspomagany będzie działaniami PR w mediach elektronicznych i tradycyjnych. Dodatkowo wykorzystywany będzie efekt tzw. reklamy szeptanej
szczególnie skutecznej w środowisku branżowym. Informacje do mediów przekazywane będą poprzez przygotowane artykuły informujące o rezultatach
projektu. Będą one miały na celu zainteresowanie mediów projektem, oraz implikować przekazanie w publikacjach informacji przeznaczonych do szerokiego spektrum odbiorców.
Wykorzystane będą tu zarówno media na poziomie krajowym oraz regionalnym w tym media branżowe i środowiskowe.