SignWriting jest sposobem zapisu języka migowego, pozornie wygląda jak pismo hieroglificzne.
Pomimo tego, że jest to pismo migowe do codziennego użytku (do zapisywania własnych myśli osób niesłyszących we własnym języku), w Polsce nie było praktycznie używane. W naszym kraju brakowało podstawowej wiedzy i umiejętności co do jego stosowania.
Aby niesłyszące dzieci miały w szkołach podobne szanse, jak dzieci słyszące, sam język migowy, w formie miganej, nie wystarczy. Jest ulotny. Aby coś zanotować, osoba niesłysząca musi użyć innego języka, którego zwykle dopiero się uczy. SignWriting rozwiązuje tego rodzaju problemy. Umiejętność pisania w SignWriting daje szansę na wczesną integrację osób niesłyszących ze światem słyszących.
Stosowane obecnie w Polsce formy nauczania osób głuchych i niedosłyszących są bardzo kosztowne: edukacja prowadzona jest głównie w szkołach specjalnych przez wykwalifikowane kadry wykorzystujące w nauczaniu: „w mowie” język migowy, a „w piśmie” język polski, którego zarówno składnia, jak i gramatyka są inne niż językach migowych. Stąd trudności u młodzieży, szczególnie tej głuchej od urodzenia, w opanowaniu materiału dydaktycznego. Uczniowie przy zapisywaniu myśli i słów muszą, niejako, korzystać z obcego języka. SignWriting rozwiązuje ten problem: w krajach (np. Niemcy, Brazylia), gdzie wprowadzono ten system do nauczania, i to już w wieku przedszkolnym, dzieci niesłyszące, podobnie jak ich słyszący rówieśnicy zapoznają się z „literkami” i ćwiczą pisanie i czytanie w SignWriting, przy okazji poznają wiedzę o świecie i język narodowy w piśmie, gdyż w większości przypadków książki drukowane w SignWriting mają dodatkowe tłumaczenia na język narodowy. Jeśli dziecko od urodzenia uczone jest języka migowego, to w tym języku myśli, a tę możliwość daje mu SignWriting.
Wprowadzenie do nauki języka migowego elementów SignWriting powoduje, że zwiększy się efektywność i skuteczność nauczania języka migowego głuchym uczniom. Dzięki temu- poprzez bardziej efektywną naukę- zwiększa się szanse na poprawę dostępu do rynku pracy osób zagrożonych wykluczeniem społecznym, wpływa na poprawę sytuacji zawodową tych osób m.in. przez usprawnienie komunikacji z osobami słyszącymi i możliwość uzyskania lepszego wykształcenia i kwalifikacji zawodowych.
Projekty zrealizowane przez kadry Fundacji w ostatnim okresie:
1. "Innowacyjne Problemy Nauczania Szansą na awans edukacyjny". Więcej na: http://signwriting.pl
2. "Zapisac ciszę" Więcej na: http://www.czas.sacz.pl/index.php?option=com_content&task=view&id=90&Ite...
3. "Cross border of silent" - wspólne polsko-słowackie warsztaty
Pliki do pobrania:
- Podręcznik
- Program