Spotkanie projektowe znów na Słowacji
Po niespełna roku, 9 i 10 maja 2018 r. ponownie spotkaliśmy się na Słowacji, tym razem by podzielić się doświadczeniami z testowania WebQuestów na zajęciach dla głuchej i niedosłyszącej młodzieży w ramach projektu „Innowacyjne metody nauczania oparte na metodzie rozwiązywania problemów”. Przez cały czas towarzyszyły nam oszałamiające, majowe zapachy.
Z niecierpliwością czekaliśmy na to spotkanie, bo miało okazać się, czy opracowane WebQuesty spełniają swoje zadanie. Jak pracuje się na nich nauczycielom? Czy podobają się uczniom i czy ich angażują? Okazało się, że przeprowadzenie WebQuesta przez proces dydaktyczny zajmowało czasem więcej niż jedną, a czasem nawet 4 jednostki lekcyjne. Każdy WebQuest podzielony jest na etapy: wprowadzenie, przedstawianie zadania, podział na grupy i dostosowanie zadania do możliwości intelektualnych i percepcyjnych uczniów. Było to dużym wyzwaniem, bo głusi to bardzo niejednorodna grupa, w której są osoby z różnymi ubytkami słuchu i skojarzonymi niepełnosprawnościami. Testujący nauczyciele i pedagodzy mieli swobodę w doborze zakresu WebQuesta. Innymi słowy, dostali pełny zakres i mogli dostosować go do poziomu grupy. Jak podkreślali wszyscy partnerzy projektu, dużą uwagę trzeba przywiązywać do trików związanych z komunikacją (komunikacja totalna) i dostosowania słownictwa do percepcji osób głuchych. Dodatkowym wyzwaniem jest fakt, że dla głuchych z Polski, Czech i Słowacji język narodowy (odpowiednio: polski, czeski i słowacki) jest de facto językiem obcym.
Wnioski po przetestowaniu pierwszej partii WebQuestów są bardzo obiecujące!