Materiały dydaktyczne do pobrania
Drodzy nauczyciele, surdo- i oligofrenopedagodzy! Poniżej znajdziecie 60 scenariuszy lekcji opartych na metodzie WebQuest, które zostały dostosowane do specyfiki nauczania osób niesłyszących, słabosłyszących i ze skojarzonymi niepełnosprawnościami. Nad ich przygotowaniem pracował międzynarodowy zespół specjalistów z Polski, Czech i Słowacji. Każdy scenariusz został sprawdzony w praktyce na lekcjach z młodzieżą z różnymi ubytkami słuchu w trzech krajach. Wszystko w ramach projektu „Innowacyjne metody nauczania oparte na metodzie rozwiązywania problemów” finansowanego ze środków programu Erasmus+.
Język polski |
Język słowacki |
Język czeski |
Opis projektu
Tytuł projektu
„Innowacyjne metody nauczania oparte na metodzie rozwiązywania problemów”
Lider:
FUNDACJA ROZWOJU REGIONALNEGO VIRIBUS UNITIS
Polska
Partnerzy:
MATERSKA SKOLA, ZAKLADNI SKOLA A STREDNI SKOLA PRO SLUCHOVE POSTIZENE, VALASSKE MEZIRICI, Republika Czeska
Zespół Szkół Specjalnych dla Niesłyszących i Słabo Słyszących, Tarnów, Polska
Spojena skola Jana Vojtassaka internatna, Levoca, Słowacja
Dr. Torok Bela Ovoda, Altalanos Iskola, Szakiskola, Keszsegfejleszto Iskola, Egyseges Gyogypedagogiai Modszertani Intezmeny es Kollegium, Węgry
Okres realizacji:
01/09/2016 -31/08/2019
Cele:
- Stworzenie 60 konspektów (scenariuszy) lekcji z wykorzystaniem metody WebQuest
- Przetestowanie 60 WQ i sporządzenie raportów z procesu testowania
- Opracowanie wersji ostatecznych 60 WQ
- Szkolenia dla nauczycieli, pedagogów i surgopedagogów pracujących z młodzieżą niesłyszącą
- upowszechnienie rezultatów projektu
Informacja prasowa
Informacja prasowa Nowy Sącz, 20 czerwca 2020 r. |
„Metoda WebQuest w edukacji zawodowej głuchych”
Od nowego roku szkolnego w szkołach dla głuchych i słabosłyszących będzie testowana nowa, bardzo atrakcyjna dla uczniów metoda nauczania. WebQuest, bo o nim mowa, po raz pierwszy został dostosowany do specyfiki edukacji zawodowej głuchych. Powstało 60 scenariuszy lekcji możliwych do wykorzystania w surdopedagogicznej praktyce. Było to możliwe dzięki staraniom partnerstwa fundacji Viribus Unitis z Nowego Sącza i Polskiego Związku Głuchych o.Małopolska oraz środkom pozyskanym z programu Edukacja, w ramach funduszy EOG.
WebQuest to metoda, która uczy samodzielnego poszukiwania wiedzy i rozwija umiejętność pracy w zespole. Nie przez przypadek w jej nazwie pojawia się słowo Web, czyli angielski odpowiednik sieci internetowej. Uczniowie szukają potrzebnych informacji przede wszystkim w podanych źródłach internetowych, by następnie wspólnie je opracować i przygotować prezentację.
„Ugłuchawianie” WebQuestów
Choć metoda WebQuest znana jest na świecie od 20 lat i bywa wykorzystywana w edukacji powszechnej, do tej pory nie można było jej zastosować w nauczaniu młodzieży z zaburzeniami słuchu. „Głusi to bardzo niejednorodne środowisko. W szkołach specjalnych w jednej klasie uczą się uczniowie z różnymi ubytkami słuchu i skojarzonymi niepełnosprawnościami. Trzeba też pamiętać, że dla głuchych język polski jest językiem obcym i rozumienie pojęć abstrakcyjnych bywa dla nich problemem. W takich uwarunkowaniach odpowiednie opracowanie scenariuszy WebQuestów było sporym wyzwaniem. Dostosowanie WebQuestów do potrzeb edukacji zawodowej głuchych polegało głównie na ich uproszczeniu. By opracować jak najlepsze WebQuesty, do współpracy zaproszono nauczycieli ze szkół specjalnych dla niesłyszących i słabosłyszących m.in. SOSW im.J.Korczaka w Krakowie. Każdy z 60 scenariuszy lekcji zostanie przetestowany na zajęciach w specjalnych szkołach dla głuchych. Z finalnych wersji WebQuestów dla głuchych będą mogli bezpłatnie korzystać wszyscy nauczyciele i surdopedagodzy.
Korzyści z WebQuestów
Zalety WebQuestów w edukacji głuchych są nie do przecenienia. Poszerzają słownictwo czynne i bierne, rozwijają umiejętność logicznego i krytycznego myślenia, stymulują kreatywność, uczą samodzielności i odpowiedzialności za pracę, pogłębiają umiejętność pracy w zespole i – co równie ważne – pomagają uczniowi nabrać większej pewności siebie, uczą autoprezentacji i umiejętności pokonywania barier komunikacyjnych. Dzięki ciekawej formie i wykorzystaniu Internetu, uczniowie znacznie bardziej angażują się w wykonanie projektu niż w przypadku tradycyjnych metod nauczania. Tematy WebQuestów, np. Syropy, pomady, glazury, Ciasto kruche i półkruche, Zioła w kosmetyce, Mikro- i makroelementy w kosmetyce zostały tak dobrane, by z jednej strony przynosiły praktyczną wiedzę, z drugiej – by można je przeprowadzić na lekcjach różnych przedmiotów.
Efekt kuli śnieżnej
Opracowane w ramach projektu WebQuesty już spotykają się z dużym zainteresowaniem surdopedagogów. Nauczyciele sami mówią, że jest im po drodze z tym projektem. W nauczaniu specjalnym jest teraz tendencja do przewartościowania myślenia. Najlepiej ujęła to pani dyrektor Katarzyna Podgórni z SOSW w Krakowie, edukator języka migowego, wieloletnia współpracownica Fundacji: „chodzi o to, by proces wtłaczania wiedzy zastąpić metodą aktywnego włączania młodzieży w proces dydaktyczny”. „WebQuesty idealnie się w to wpisują” – mówi Jakub Józefiak, kierownik projektu.
Pomysłodawcą i liderem projektu jest Fundacja Viribus Unitis z Nowego Sącza, która na swoim koncie ma już kilka projektów przeznaczonych osobom głuchym. Partnerem jest Polski Związek Głuchych o. Małopolska z siedzibą w Krakowie.
Projekt "Innowacyjne narzędzia w edukacji zawodowej dla niesłyszących" korzysta z dofinansowania otrzymanego od Islandii, Liechtensteinu i Norwegii w ramach funduszy EOG.
Wartość dofinansowania w EUR (co-financing amount in EUR) 88 250,40 EUR
Więcej na: Innowacyjne narzędzia w edukacji zawodowej dla niesłyszących
Kontakt dla mediów:
Jakub Józefiak
e-mail: This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.