O Przedsięwzięciu Społecznym
Przedsiębiorstwo społeczne VIRIBUS UNITIS powstało w obrębie fundacji pod ta samą nazwą
w połowie 2017 roku korzystając ze środków Ośrodka Wsparcia Ekonomii Społecznej. Firma nieprzerwanie prowadzi i rozwija swoją aktywność biznesową. Podstawowa działalność PS to sprzedaż zniczy i wkładów parafinowych/olejowych realizowana z automatów sprzedażowych (zniczomaty). PKD działalności 4799Z – Pozostała sprzedaż detaliczna prowadzona poza siecią sklepową, straganami i stoiskami. Maszyny zlokalizowane są na, i przy cmentarzach, na terenie całej Małopolski. Operator dysponuje największą w Polsce siecią sprzedaży w postaci około 100 maszyn (20 własność + 80 wynajem). Dodatkowo, na potrzeby własnej sieci, produkujemy wybrane asortymenty zniczy szklanych.
Wending oznacza sprzedaż/wydawanie produktów bez udziału człowieka, dzięki czemu automaty wendingowe zapewniają dostęp do produktów i usług 24 godziny na dobę. Ta forma dystrybucji jest potężnie rozwinięta w takich krajach jak Japonia, USA czy Włochy. W Polsce automaty zadomowiły się stosunkowo niedawno i dlatego, w porównaniu do Europy zachodniej, nasycenie rynku jest wciąż niewielkie. Wending na wysokim poziomie to wygoda i sprawne zakupy dzięki najnowszym rozwiązaniom. Świat zmierza w kierunku automatyzacji procesów, a rozwój tej branży wpasowuje się w trend idealnie.
Zagęszczenie automatów jest w Polsce wyjątkowo niskie. Oznacza to prawdopodobnie, że branża ma przed sobą obiecującą przyszłość i należy się spodziewać wyłącznie rozwoju.
Wg http://portalvendingowy.pl/vending/liczby liczba mieszkańców na jeden automat klasyfikuje Polskę na odległym 17 miejscu (na 20) z wynikiem 1250 os/maszynę. Czołówka zestawienia wygląda następująco: 1. Holandia 77, 2. Włochy 92, 3. Hiszpania 95.
Rynek zniczy w Polsce wart jest 1 mld zł. Polskie obchody 1 listopada są ewenementem w Europie. W żadnym kraju nie wydaje się tyle na znicze. Według szacunków producentów, rynek w cenach detalicznych może być wart 1 miliard złotych – pisze Rzeczpospolita. Oct 30, 2018. Wkłady palą się nawet do 100 godzin. – Nigdzie w Europie nie ma takiego zainteresowania zniczami – mówi Witold Nieć, doradca ds. relacji publicznych w spółce Polwax, u jedynego notowanego na giełdzie producenta zniczy.
Jak wynika z szacunków Lucjana Kułeczki, prezesa Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Producentów Zniczy i Świec (OSPZiŚ), Polacy, co roku kupują, co najmniej 300 mln zniczy (za Business Insider – 11/2019)
Przyszłością i koniecznością jest wprowadzenie płatności elektronicznych (kartą). Fundacja VIRIBUS UNITIS zleciła opracowanie prototypowego rozwiązania i jego wdrożenie dla eksploatowanych maszyn. Inna technologiczną nowinką jest wprowadzenie czytnika i akceptera banknotów. Rozwiązanie to jest aktualnie dostępne i możliwe do adaptacji ale dosyć kosztowne (około 3000 zł/automat).
Fundacja wkraczała na rynek jako trzeci operator zniczomatów w Małopolsce, jednakże bardzo szybko rozprzestrzeniła się w dogodnych, dotąd niezajętych przez konkurentów lokalizacjach. Tak duży rozwój i pozytywny odbiór zniczomatów z pewnością spowodowała wcześniejsza działalność Fundacji, która skupiała się na osobach z niepełnosprawnością oraz wybór dogodnych punktów. Wielu klientów chwali wartości, jakimi kieruje się Fundacja i chcą uczestniczyć w działaniach aktywizacyjnych zarówno w wymiarze zawodowym, jak i społecznym pracowników tego przedsiębiorstwa społecznego.
Nasza podstawowa strategia -to unikanie bezpośredniej konkurencji- nie stawienie automatów obok obcej sieci, unikanie cmentarzy, gdzie działają stali/liczni handlarze, oferowanie produktu w korzystnej relacji cena/jakość. Naszą przewagą konkurencyjną w stosunku pozawendingowych kanałów sprzedaży jest dostępność towaru 7/24 oraz prospołeczny wymiar przedsięwzięcia.
Nasza firma działa na terenie całej Małopolski. W 2020 nie przewidujemy ekspansji geograficznej poza ten obszar. Ma to zapewnić optymalizację procesów biznesowych i efektywności logistyki.
Najważniejszą przewagą konkurencyjną przy pozyskaniu lokalizacji jest status Fundacji – przedsiębiorstwa społecznego – które nie działa na zasadach komercyjnych oraz zatrudnia osoby niepełnosprawne. Fundacja od wielu lat współpracuje z Polskim Związkiem Głuchych – przy realizacji projektów na rzecz osób niesłyszących. Wspieranie środowiska niesłyszących dotyczy wielu sfer życia – edukacyjnej (organizacja kursów i szkoleń), zawodowej (staże, pomoc w znalezieniu zatrudnienia), kulturalnej (dofinansowanie imprez, spotkań i wydarzeń), wielu spraw życia codziennego (pomoc prawna, konsumencka, sprawy urzędowe). Fundacja tworzy również programy edukacyjne dla młodzieży oraz jest autorem publikacji wspomagających nauczanie dla osób niesłyszących. Wśród takich publikacji swoje miejsce znalazły również podręczniki do nauki pisma migowego, co udało się osiągnąć dzięki ukończonym kursom języka migowego przez pracowników Fundacji. Wśród projektów znalazło się również miejsce na realizacje związane z prowadzeniem telewizji dla osób niesłyszących, w których podnoszone były kwestie bieżące oraz informacje społeczne i obywatelskie. W doświadczeniach organizacja skupia się głównie na pomaganiu osobom niepełnosprawnym słuchowo, a wśród jej dokonań, oprócz działań z zakresu aktywizacji zawodowej jest prowadzenie telewizji dla osób niesłyszących.
Aktualna oferta asortymentowa, dostępna w większości eksploatowanych maszyn, to sprzedaż:
Wkład parafinowy mały- około 2 palenia waga ok 150 g – cena 2 zł
Wkład parafinowy duży- około 5 dni palenia waga ok 300 g – cena 5 zł
f
Kompletny znicz szklany z wkładem typu świderek czas palenia 36 godz. – cena 5 zł
Oferowane wkłady są dopasowane gabarytami do większości oferowanych na rynku zniczy.
Przykłady oferowanych przez organizację produktów sprzedażowych znajdują się na fotografiach zamieszczonych poniżej
Przykłady sprzedaży powierzchni reklamowej na dystrybuowanych zapałkach:
Po przebudowie (modyfikacji) posiadane maszyny dają możliwość dystrybucji innego asortymentu np. sztuczne kwiaty, preparaty do czyszczenia i pielęgnacji nagrobków. Gwarancja jakości wyrobów gotowych jest po stronie producenta- to on odpowiada za bezpieczeństwo, potencjalną toksyczność, info na etykiecie, sposób postępowania przedmedycznego np w przypadku zatrucia.
Sam zniczomat nie jest niebezpieczny – urządzenie jest mechaniczne, brak elementów ostrych, obracających się z dużą prędkością, brak napięcia. Naszym staraniem maszyny uzyskały atest-Instytut Przemysłowy w Szczecinie.
Nasza oferta odpowiada na następujące potrzeby klientów:
- zakup produktu odpowiedniej jakości przy akceptowalnej (rynkowej) cenie,
- dostępność – zarówno produktowa, jak i czasowa (7/24),
- dogodność zakupu rozumiana jako możliwość realizacji zakupu w miejscu gdzie jest potrzeba,
- prosta i kontekstowa obsługa automatu,
- czytelna i nieskomplikowana instrukcja obsługi,
- potrzeby wyższego rzędu – kult religijny, tradycja, zwyczaj, żałoba, medytacja, zaduma.
Obecność automatów na cmentarzach jest usprawnieniem wykonywania pewnych czynności. Daje gwarancje zachowania relacji jakość/cena, dostępność 7/24h, pozwala na anonimowość zakupu (np w przypadku niechęci do sprzedawcy, jego nachalności), daje możliwość łatwego pomagania innym (by poczuć się lepiej/lepszym), daje poczucie bycia nowoczesnym.
Fundacja zachęca inne firmy, przedsiębiorstwa i instytucje do zatrudniania głuchych przez organizację staży, szkoleń, zatrudnianie wspierane, opiekę coacha, zapewnienie tłumacza języka migowego. Zaowocowało to utworzeniem miejsc pracy i współpracą m.in. z Intermarche, Drukarnia Poligrafia Małopolska, Dom Pielgrzymkowy w Starym Sączu.
Do korzyści ekonomicznych przy zatrudnieniu pracownika niesłyszącego można zaliczyć:
- comiesięczne dofinansowanie ze środków PFRON do wynagrodzenia pracownika
z niepełnosprawnością,
- obniżenie lub całkowite zwolnienie z wpłat na PFRON,
- zwrot kosztów zatrudnienia pracownika pomagającego osobie z niepełnosprawnością (asystenta
pracy);
-zwrot kosztów przystosowania i wyposażenia miejsca pracy dla osoby z niepełnosprawnością;
- zwrot kosztów szkolenia dla pracownika z niepełnosprawnością.
Natomiast korzyścią pozaekonomiczną jest:
Pozytywny wizerunek pracodawcy i działania z zakresu Społecznej Odpowiedzialności Biznesu (CSR – z ang. Corporate Social Responsibility). Oznacza to , że zatrudniając osoby niesłyszące firma:
- powoduje zmianę wizerunku osób niesłyszących i osób z niepełnosprawnościami w ogóle, które często stereotypowo postrzegane są jako te wymagające pomocy i wyręczania, mało samodzielne,
daje osobom niesłyszącym możliwość godnego, satysfakcjonującego życia i rozwoju zawodowego,
minimalizuje i zapobiega wykluczeniu społecznemu i zawodowemu osób niesłyszących,
- jest wzorem do naśladowania dla innych firm,
- powoduje pozytywną zmianę społeczną poprzez zwiększenie świadomości i wrażliwości
społecznej w otoczeniu.