Signwriting
SignWriting jest sposobem zapisu języka migowego, pozornie wygląda jak pismo hieroglificzne.
Pomimo tego, że jest to pismo migowe do codziennego użytku (do zapisywania własnych myśli osób niesłyszących we własnym języku), w Polsce nie było praktycznie używane. W naszym kraju brakowało podstawowej wiedzy i umiejętności co do jego stosowania.
Aby niesłyszące dzieci miały w szkołach podobne szanse, jak dzieci słyszące, sam język migowy, w formie miganej, nie wystarczy. Jest ulotny. Aby coś zanotować, osoba niesłysząca musi użyć innego języka, którego zwykle dopiero się uczy. SignWriting rozwiązuje tego rodzaju problemy. Umiejętność pisania w SignWriting daje szansę na wczesną integrację osób niesłyszących ze światem słyszących.
Stosowane obecnie w Polsce formy nauczania osób głuchych i niedosłyszących są bardzo kosztowne: edukacja prowadzona jest głównie w szkołach specjalnych przez wykwalifikowane kadry wykorzystujące w nauczaniu: „w mowie” język migowy, a „w piśmie” język polski, którego zarówno składnia, jak i gramatyka są inne niż językach migowych. Stąd trudności u młodzieży, szczególnie tej głuchej od urodzenia, w opanowaniu materiału dydaktycznego. Uczniowie przy zapisywaniu myśli i słów muszą, niejako, korzystać z obcego języka. SignWriting rozwiązuje ten problem: w krajach (np. Niemcy, Brazylia), gdzie wprowadzono ten system do nauczania, i to już w wieku przedszkolnym, dzieci niesłyszące, podobnie jak ich słyszący rówieśnicy zapoznają się z „literkami” i ćwiczą pisanie i czytanie w SignWriting, przy okazji poznają wiedzę o świecie i język narodowy w piśmie, gdyż w większości przypadków książki drukowane w SignWriting mają dodatkowe tłumaczenia na język narodowy. Jeśli dziecko od urodzenia uczone jest języka migowego, to w tym języku myśli, a tę możliwość daje mu SignWriting.
Wprowadzenie do nauki języka migowego elementów SignWriting powoduje, że zwiększy się efektywność i skuteczność nauczania języka migowego głuchym uczniom. Dzięki temu- poprzez bardziej efektywną naukę- zwiększa się szanse na poprawę dostępu do rynku pracy osób zagrożonych wykluczeniem społecznym, wpływa na poprawę sytuacji zawodową tych osób m.in. przez usprawnienie komunikacji z osobami słyszącymi i możliwość uzyskania lepszego wykształcenia i kwalifikacji zawodowych.
Projekty zrealizowane przez kadry Fundacji w ostatnim okresie:
1. "Innowacyjne Problemy Nauczania Szansą na awans edukacyjny". Więcej na: http://signwriting.pl
2. "Zapisac ciszę" Więcej na: http://www.czas.sacz.pl/index.php?option=com_content&task=view&id=90&Ite...
3. "Cross border of silent" - wspólne polsko-słowackie warsztaty
Pliki do pobrania:
- Podręcznik
- Program